Aldri før har nordmenn kjøpt så mye mobildata

Datapakker på over 100 GB i måneden er mest populært blant nordmenn.

Ved utgangen av 2025 hadde mer enn hver tredje nordmann et mobilabonnement med en datapakke på over 100 GB inkludert. Det viser nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

– Stadig flere velger abonnement med store datapakker, og vi ser at behovet for data fortsetter å øke. Når mobildekningen er god, og folk bruker mobilen til alt – uansett hvor de er – blir det naturlig at også databruken skyter fart, sier seksjonssjef i Nkom, Inger Vollstad.

Hun legger til at folk likevel burde være bevisste når de velger datapakker.

– Sjekk hvor mye mobildata du trenger, så betaler du ikke mer enn du må, sier Vollstad.

Færre vil ha minst

Fra 2022 til 2025 har de største datapakkene (over 100 GB) økt fra 13 prosent til 34 prosent av abonnentene.

Samtidig viser statistikken at etterspørselen etter de mindre datapakkene i privatmarkedet har sunket. De minste pakkene med data fra 1- 5 GB, har hatt en salgsnedgang fra 17 til 9 prosent det siste året.

Tabell

Andelen datapakker med over 100 GB
2025: 34 prosent
2024: 32 prosent
2023: 23 prosent
2022: 13 prosent

Andelen datapakker med 20 GB til 100 GB

2025: 17 prosent
2024: 12 prosent
2023: 14 prosent

2022: 9 prosent

Andelen datapakker med 1 GB til 5 GB

2025: 9 prosent
2024: 17 prosent

2023: 26 prosent
2022: 29 prosent