Staten øser hundrevis av millioner over nøye utvalgte medier hvert år. I tilegg til at statens monopolkanal – NRK – får opp mot 8 milliarder!
Samtidig er Jens Stoltenberg raskt ute og løper til ESA og EU og kaller det for «statsstøtte» om folket og næringslivet får litt lettelser i det skyhøye avgiftsnivået de betaler på.
Da gjelder plutselig EØS-reglene strengt. Men når det er snakk om egen mediepolitikk og subsidier til «riktige» aviser, er det helt annerledes.
Hvem «eier» media?
Så Jens Stoltenberg: Hvorfor er «statsstøtte» (misvisende ord) uakseptabelt for folk og næringslivet når det gjelder noen småkroner i avgiftslette, men helt greit når det handler om å holde pressen i live på skattebetalernes regning?
For når staten betaler regningen, hvem eier egentlig pressen da?